Europarlamentarul PDL Theodor Stolojan a declarat că ARD cere Guvernului Ponta anularea „ordonanței prin care a dat libertate la cumpărarea de mașini cu valoarea până la 18.000 de euro”, având în vedere că sunt spitale și școli care nu mai au bani pentru cheltuielile curente.
„Cerem Guvernului Ponta să anuleze ordonanța prin care a dat libertate la cumpărarea de mașini cu valoarea până la 18.000 de euro, în condițiile în care, iată, economia României scade. Avem spitale, avem școli care reclamă că nu mai au cu ce plăti medicamente, energie, întreținere și așa mai departe”, a declarat Stolojan, duminică, într-o conferință de presă, la sediul ARD.
Președintele Traian Băsescu a declarat, vineri, că decizia Guvernului de a cumpăra mașini, cu o valoare de până în 18.000 de euro, este „una din măsurile neinspirate” pe final de an, apreciind că, dacă au rămas bani necheltuiți, ar fi putut fi folosiți la plata facturilor restante la ministere.
„Am înțeles că Guvernul s-a hotărât să cumpere mașini și valoarea mașinilor să nu depășească 18.000 de euro. Cred că este una dintre măsurile neinspirate pe sfârșit de an, dar este caracteristică guvernărilor noastre. Banii de investiții – pentru că mașinile noi înseamnă investiții – banii de investiții se duc în mașini până la 18.000 de euro valoare, ceea ce înseamnă că nu va fi Dacia de 7500 sau Fordul B-Max, vor fi mașini mai serioase – acești bani sunt bani cărora le spui «bani de investiții», pentru că sunt achiziții de mașini noi”, a spus Băsescu.
El a apreciat că o măsură corectă a Guvernului ar fi fost ca acești bani, dacă nu s-au cheltuit, măcar să fie utilizați la plata facturilor restante la diverse ministere.
Capacitatea cilindrică și prețul maxim stabilit la mașinile care vor fi cumpărate de structuri guvernamentale „îndeamnă” către cei doi producători din România, Guvernul neavând „voie să spună” ca autoritățile să cumpere autoturisme doar din țară pentru că ar încălca norme UE, a precizat premierul Ponta.
El a susținut că, prin programul Rabla, exista posibilitatea ca alte instituții, „nu cele centrale”, să achiziționeze autoturisme, iar Guvernul a vrut să reglementeze situația.
„Ceea ce noi am vrut să reglementăm a fost tocmai – și nu mi-a aparținut inițiativa, ci Ministerului de Finanțe – a fost tocmai această scăpare a Guvernului Boc, iar dacă vă uitați, și măcar cunoștințele în materie de mașini sper că nu mi le desconsideră domnul președinte, și capacitatea cilindrică și prețul îndeamnă, că mai mult de atât nu avem voie să facem, îndeamnă către cei doi producători din România. Noi n-avem voie să spunem ca alte autorități să cumpere mașini numai din România, pentru că am încălca regulile europene, dar sper ca, pe baza acestor reglementări, când se mai cumpără în alte instituții decât cele centrale, sper să se cumpere în special – și nu cred că greșesc făcând promovare și reclamă celor două mari companii care produc în România, cu muncitori români și cu materiale românești”, a spus Ponta la RTV.
Agenția MEDIAFAX a anunțat săptămâna trecută că Guvernul intenționează să permită instituțiilor și autorităților publice, prin ordonanță de urgență, să achiziționeze autoturisme și în afara Programului „Rabla”, eliminând astfel interdicția de cumpărare aplicată în ultimii patru ani, impunând în același timp ca mașinile cumpărate să nu aibă un motor mai mare de 1,6 litri și să nu coste mai mult de 18.000 euro cu TVA.
Ordonanța de urgență a fost aprobată în ședința de miercuri a Guvernului.
Autorităților și instituțiilor publice li s-a interzis în 2009 să achiziționeze, să cumpere sau să preia în leasing autoturisme și mobilier, exceptate fiind doar structurile nou-înființate și numai în primul an de funcționare, achizițiile pentru realizarea proiectelor finanțate din împrumuturi, fonduri externe nerambursabile, donații și sponsorizări și autoturismele cumpărate în cadrul Programului „Rabla”.
Interdicția a fost prelungită succesiv în ultimii ani și era valabilă până la 31 decembrie 2012 inclusiv.
Ordonanța de urgență adoptată miercuri de Guvern face însă referire doar la ordonanța din 2001 privind normativele de cheltuieli pentru instituțiile publice, care stabilește numărul de mașini la care are dreptul fiecare demnitar și consumul lunar de carburanți acceptat.